|
Hazreti İbrahim (a.s)
1. İbrahim as.’ın Kendisine İndirilen Sahifeler :
Yüce Allah tarafından İbrâhim as.’a indirilmiş olan On Sahife[1] Ramazanın ilk gecesinde indirilmiştir.[2] Bunların içindekiler emsal (kıssalar, ibretli sözler) ile Sübhanallah diyerek Yüce Allah’ı tesbih ve tenzih, “La ilahe illallah” diyerek tevhid, Elhamdü lillah diyerek O’na şükür etmekten ibaretti.[3]
Ebu Zerr r.a’ın rivayet ettiği bir hadiste Hz.Peygamber s.a.v.:
“Allah Celle Hz.İbrâhim’e on sahife indirmiştir.” Buyurdular. Bunun üzerine Ebu Zerr:"Ey Allah’ın Rasülü! Bu sahifelerde neler vardı?” diye sorulduğunda Hz.Peygamber:"Bütün sahifelerdekiler, emsâl’den ibarettir." Buyurdular. Mesala, bu emsâlden bir tanesi şudur:"Ey halkın başına geçen mağrur hükümdar! Ben seni dünya servetini birbiri üzerine yığmak için değil, mazlumun hakkını zalimden alarak onun bana dua etmesini (Mazlumu, bana yalvarmak zorunda bırakmayasın) ihtiyaç bırakmamak için gönderdim. Zira ben, kafir dahi olsa mazlumun duasını geri çevirmem! Onda, şöyle meseleler de, vardı: Aklına, mağlub olmadıkça, akıl sahibinin belli saatleri olmak:
Bir saatini, Rabb’ına dua ve münacâta,
Bir saatini, Yüce Allah’ın sanat ve kudreti üzerinde durup düşünmeğe,
Bir saatini, geçmişte işlediklerinden ve gelecekte işleyeceklerinden kendisini sorguya çekmeye,
Bir saatini de, helâlinden yeme içme ihtiyacını karşılamağa ayırmak gerekirdir."[4]
Yine akıl sâhibine gerekir ki: üç şey için:
Âhirete hazırlamak,
Geçimini düzene koymak,
Haram olmayan şeylerden yararlanmak için olmadıkça, bir yerden, başkaa bir yere göç edip gitmemektir.[5]
Yine akıl sâhibine yaraşan:
Zamanına, basîretle, ibret gözüyle bakıcı,
İşini, önüne katıcı,
Dilini, koruyup tutucu, kelâmını, azaltıcı olmaktır.[6]
İbn Esir diyor ki: “Ayrıca bu sahifelerdeki emsâlden birisi de şudur: “Akıl sahibi olup da nefsine mağlup olmamış kişi için günün içerisinde belirli saatleri olmalıdır. Bu saatlarin birinde Rabb’ine münâcat edip yalvarmalı, diğerinde Allah’ın yarttığı varlıklar hakkında tefekküre dalmalı bir diğerinde nefsini muhasebe etmeli, bir başka saatte ise helâlinden yiyecek ve içeceklerin temini ile meşgul olmalıdır.”[7]
Şaban Piriş diyor ki: “Akıllı olan kimse ancak üç şey için yer değiştirip intikalde bulunur. Bunlar: Ahireti için hazırlanmak, hayati ihtiyaçların düzene koymak ve haram olmayan nesnelerden faydalanıp lezzet almaktır. Akıll kişi zamanını iyi değerlendirmeli, kendi durumuna yönelmeli ve dilini muhâfaza etmelidir. Sözünü (mesuliyet bakımından) amelden sayanın konuşması az olur ve ancak kendisi için lüzumlu ve faydalı olan şeyleri konuşur.”[8]
“Ya Resulallah! İbrâhim ve Musa’nın Sahifelerinde bulunan şeylerden, Yüce Allahın, Sana indirdiği bir şey var mıdır?” Diye sordum. “Ey Ebuzer! Okusana!: “Hakikaten iyi temizlenen ve Rabbinin ismini zikredip de, namaz kılan kimse, umduğuna erişmiştir. Belki, siz, dünya hayatını, Ahiretten üstün tutarsınızdır. Hiç şüphesiz, bunlar önceki Sahiferlerde, İbrâhim ile Musa’nın Sahifelerinde de vardır.” [9] buyurdu.”[10]
--------------------------------------------------------------------------------
[1] Taberi-Tarih c.1, s.161; İbnüneddîm-Fihrist s.39; Zemahşerî-Keşşaf c.4, s.245; Kurtubi, Camiu li Ahkâmi'l-Kur'an: c.20, s.25; M.Asım Köksal, Peygamberler Tarihi, Diyanet Vakfı Yayınları: s.223; İbn.Esir-Kâmil c.1, s.116.
[2] Ahmet b.Hanbel-Müsned c.4, s.107; M.Asım Köksal, Peygamberler Tarihi, Diyanet Vakfı Yayınları: s.223.
[3] Mes’udi-ahbaruzzaman s.80; M.Asım Köksal, Peygamberler Tarihi, Diyanet Vakfı Yayınları: s.223
[4] Taberi-Tarih c.1, s.161; Ebû Nuaym-Hilyetülevliya c.1, s.167; Zemahşeri-Keşşaf c.4, s.245; Sâlebi-Arais s.100; İbn.Asarkir-Tarih c.6, s.357; Ebülferec İbn.Cevzi-Tabsıra c.1, s.108; İbn.Esir-Kâmil c.1, s.124; Kurtubi, Camiu li Ahkâmi'l-Kur'an: c.20, s.25; Aliyyülmüttaki-Kenzül’ummal c.16, s.132,133; M.Asım Köksal, Peygamberler Tarihi, Diyanet Vakfı Yayınları: s.224.
[5] Taberi-Tarih c.1, s.161; Ebû Nuaym-Hilyetülevliya c.1, s.167; Sâlebî-Arais s.100; Kurtubi, Camiu li Ahkâmi'l-Kur'an: c.20, s.25; Aliyyülmüttaki-Kenzül’ummal c.16, s.132,133; M.Asım Köksal, Peygamberler Tarihi, Diyanet Vakfı Yayınları: s.224.
[6] Taberi-Tarih c.1, s.161, Ebû Nuaym-Hilyetülevliya c.1, s.167; Zemahşeri-Keşşaf c.4, s.245; Sâlebi-Arais s.100; Ebülferec İbn.Cevzi-Tabsıra c.1, s.108; İbn.Asakir-Tarih c.6. s.357; Fahruzzari-Tefsir c.31, s.150; Kurtubi, Camiu li Ahkâmi'l-Kur'an: c.20, s.25: Nesefi-Medarik c.4. s.350; Sûyiti-Dürrülmensur c.6, s.341; Aliyyülmüttaki-Kenzül’ummal c.16, s.133; M.Asım Köksal, Peygamberler Tarihi, Diyanet Vakfı Yayınları: s.224
[7] İbn-Esir-Kâmil c.1, s.116.
[8] Şaban Piriş, Hz. İbrahim. Denge yayınları: s.76.
[9] Kur’an-ı Kerim: A’la, 87/14-19,
[10] Ebû Nuaym-Delâilünnübüvve c.1, s.169; İbn.Esir-Caiul’usül c.2, s.505; Kurtubi, Camiu li Ahkâmi'l-Kur'an: c.20, s.25; Hâzin-Tefsir c.4, s.371; Süyütî-Dürrülmensur c.6, s.341; Aliyyülmüttaki-Kenzül’ummal c.16, s.133; M.Asım Köksal, Peygamberler Tarihi, Diyanet Vakfı Yayınları: s.224.
|